Nie je to tak dávno, čo nám krasňančanom niekto chcel zlikvidovať zastabilizované územie nášho zeleného sídliska. Jedná sa o unikátny projekt sídliska tzv. záhradného typu a nová výstavba v zastabilizovanom území je nežiadúca. Jej dopady na životné prostredie zeleného sídliska by boli kakastrofálne s dlhodobým negatívnym vplyvom na životné prostredie obyvateľov. Nová výstavba, či už bytových domov, alebo nových ulíc resp. ciest, alebo zmena dispozičného riešenia existujúcich ulíc (zmena jednosmerných ulíca na obojsmerné) je v enviromentálnej rovine kontraproduktívna.
Sústavným ťažiskom takého zámeru bola a je stavebná úprava osí Pekná cesta-Kadnárova, a vybudovanie prístupu cez naše sídlisko do budúcich rozvojových území (t.j. do neobrábaných viníc). V požiadavke z mesta cez dodatkovanie územného plánu mesta Bratislavy z roku 2007 je sprejazdnenie sídliska cez časť tzv.nových Krasňan pre ďalšie stovky či tisícky automobilov. Miesto toho, aby sa hľadali iné možnosti, ako naprojektovať dopravné riešenia pre budúce sídliská nad Krasňanmi, sú vypracované štúdie, ako poškodiť životné prostredie starousadlíkom v našich zelených Krasňanoch. Napokon nová výstavba nad sídliskom Krasňany by nemala stále doriešené odkanalizovanie a prívalové dažde aktuálne spôsobujú záplavy na Račianskej ulici: https://dusan-vesely.racan.sk/2018/06/po-mne-potopa.html
Ako je už spomenuté, tentokrát sa nejedná už priamo cez obstarávanie ÚPZ Krasňany a cez m.č. Bratislava-Rača, ale dodatkovaním starého, pôvodného (a platného) Územného plánu Bratislavy z roku 2007. A to veľmi šikovne a s absenciou čitateľných nákresov do podkladov určených na pripomienkovanie. Všetko je pripravené priamo z kancelárií hlavného mesta. Aktuálne je to vo fáze návrhu a s možnosťou pripomienkovania.
ZaD 06 ÚPN hlavného mesta SR Bratislavy boli schválené uznesením MsZ č. 581/2020 zo dňa 24. 09. 2020 s účinnosťou od 01. 11. 2020.
Chystané zmeny prostredníctvom procesov zmien cez tzv. ZaD (Zmeny a Dodatky, v skratke ZaD)
Jednak sa pripravuje koncept predĺženia ulice Kadnárovej až k Bielemu krížu a napojenie na komunikáciu Račianska ulica. A už len naivný blázon si môže myslieť, že zobojsmernenie súčasnej ulice Kadnárova je nereálne. Práveže je to reálne!
Rozpracované je pretvorenie Peknej cesty (načo a komu to poslúži?). Uvedená lokalita nepotrebuje žiadnu zmenu občianskej vybavenosti. Treba viac stromov a zelene. A hľadať riešenia, ako stadiaľ dostať preč automobily, ktoré obyvateľom niekoľkonásobným prejazdom v rámci jedného dňa zhoršujú životné prostredie.
Oblasť Peknej cesty má mesto mimoriadne v zábere, pretože v návrhu sa píše, že tento rozvoj (rozumej "výstavba") sa má rešpektovať.
Ďalej sa pripravuje zástavba v lokalite Úžiny-Rinzle (t.j. oblasť od panelákov pod Alstrovou po Krasňany). Výstavba nad Meoptou, a v neposlednej rade už medializovaná výstavba tzv. Dolný Slanec, čo patrí do pôsobnosti katastrálneho územia patriaceho pod Raču.
Že toto nikomu nič nehovorí? A čo tento môj náčrt z roku 2018?
Existuje niekoho požiadavka (koho?) o predĺženie Kadnárovej ul. cez vinice smer Biely kríž (bývalá Palma). Kadnárovú ulicu, či cestu napoja na Račiansku ulicu.
V náčrte je aj poznámka o projekte "Dolný Slanec" - tu je link: http://www.ohnavy.sk/p/projekt-dolny-slanec.html
Ďalej občan vníma veľmi kontraproduktívne vstup z existujúceho sídliska do tzv.širších vzťahov riešený uzlom okolo Račianskeho potoka vrátane úprav zádržnej nádrže na okraji bývalých viníc.
Okolie Račianskeho potoka bude novou oblasťou určenou pre masívnu a necitlivú výstavbu.
Paradoxne konfrontačne sa ukazujú 2 protichodné aktivity: Na jednej strane je to pripravovaná masívna a necitlivá výstavba a na druhej strane asi formálne návrhy na zachovanie viníc. Darmo by občan hľadal väčší paradox.
Likvidácia vinohradníckeho charakteru na svahoch Malých karpát je nespochybniteľná: https://dusan-vesely.racan.sk/2018/09/a-predsa-sa-stavia.html
Občan zeleného sídliska Krasňany je stotožnený s názorom, aby sa podiel zelene zvyšoval a táto časť o zeleni je akceptovateľná.
Rovnako sa dá suhlasiť s tým, aby sa bral na zretel skutočnosť, že podkarpatský pás má jedinečné vlastnosti. Existujú historické skúsenosti a je faktom, že južné svahy sa výrazne prehrievajú (preto pestovanie viniča) avšak betónovanie, či asfaltovanie ďalších plôch túto vlastnosť násobia a prehrievanie sa bude zvyšovať. Jediné správne riešenie je výsadba stromov, zakladanie parčíkov. Nie ďalšia výstavba! Musia byť dodržané požiadavky na ochranu životného prostredia.
Tzv.zaregulovanie nie je výhodné pre občanov, čo tam už bývajú, ale slúži výlučne pre rozvojové aktivity. Zaregulovaním prostredníctvom územného plánu sa špecifikujú jednotlivé rozvojové aktivity na konkrétnych územiach. Bez územného plánu je nová výstavba značne skomplikovaná. Územný plán nepotrebuje zastabilizované územie. Územný plán sa vyžaduje a má význam na nových, nezastavaných plochách a zónach.
Zopár linkov:
Podklady na pripomienkovanie:
Pre pripomenutie na rok 2018:
Dušan Veselý, občiansky aktivista
Komentáre
Zverejnenie komentára